På initiativ fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet i Norge har Nordisk Ministerråd, embetsmannskomiteen for sosial og helsesaker, finansiert en kartlegging av hjelpe-middelområdet i Norden. Fokus har vært på innovasjon og teknologisk utvikling på hjelpemiddelområdet, med særlig vekt på forholdet mellom utvikling av hjelpemidler og utvikling av mer universelt utformede produkter. I tillegg har man ønsket å stimulere til økt nordisk samarbeid innen innovasjon og teknologi, slik at man i større grad kan dra nytte av hverandres erfaringer. En arbeidsgruppe med 1-2 representanter fra hvert nordisk land har i løpet av 2008 arbeidet med en kartlegging av disse spørsmål.